Обратиться с вопросом
Мненияархив

21 декабря 2016 г.

Зачем нужна кооперация МСП с крупным бизнесом

Сергей Новицкий, генеральный директор СООО ”Хенкель Баутехник“

29 июля 2016 г.

Наниматель платит дважды

Сергей Новицкий, генеральный директор СООО ”Хенкель Баутехник“

Публикацииархив

17 января 2017 г.

Современные формы организации бизнеса: международный опыт и перспективы развития Беларуси

В книге представлены материалы, отражающие роль, место и стратегические факторы развития малых и средних предприятий в условиях глобализации.

Подписаться RSS

Новости по тегам

Распечатать 22.07.2013

Аб развіцці франчайзiнгу ў Беларусі

Адным са шляхоў вырашэння праблемы ўстойлівасці прадпрымальніцкай дзейнасці з'яўляецца выкарыстанне франчайзiнгу. Гэтая высокаэфектыўная форма арганізацыі бізнэсу характарызуецца нізкім узроўнем рызыкі і стабільным узроўнем прыбытковасці, і пры гэтым выступае як форма працяглага дзелавога супрацоўніцтва.

Аб'яднанне намаганняў удзельнікаў дадзенай формы адносін дазваляе, з аднаго боку, пашырыць сферу ўплыву буйных кампаній, а, з другога, дапамагае ўцягнуць у бізнэс вялікую колькасць грамадзян і пры гэтым дасягнуць маладымі прадпрымальнікамі вынікаў, практычна немагчымых пры ўмове самастойнай працы.

Комплексны характар ​​дзелавых сувязяў, іх сістэмнасць і высокі ўзровень празрыстасці забяспечваюць ўзаемныя канкурэнтныя перавагі іх удзельнікам, даюць магчымасць больш хуткага выхаду на рынак з мінімальнай рызыкай. Паводле статыстычных дадзеных сярод незалежных кампаній толькі 15% застаюцца на рынку ў першыя пяць гадоў, тады як сярод франчайзінгавай малых прадпрыемстваў паспяхова развіваюцца кожныя 7 з 8. Таму франчайзінг становіцца ўсё больш папулярным спосабам арганізацыі і прасоўвання бізнэсу ва ўсім свеце.

У нашай краіне франчайзінг не атрымаў пакуль належнага распаўсюду. У Нацыянальным цэнтры інтэлектуальнай уласнасці Рэспублікі Беларусь у цяперашні час зарэгістравана крыху больш за сто дамоваў.

У сувязі з гэтым 11 кастрычніка 2012 года Саветам быў арганізаваны «круглы стол», падчас якога прайшло абмеркаванне міжнароднага вопыту развіцця франчайзiнгу, а таксама праблем і перспектыў яго распаўсюду ў Рэспубліцы Беларусь.

У працы «круглага стала» прынялі ўдзел прадстаўнікі Пастаяннага камітэта Саюзнай дзяржавы, Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь, Савета Міністраў, Міністэрства эканомікі, Міністэрства гандлю, Нацыянальнага цэнтра заканадаўства і прававых даследаванняў, вядучых эканамічных вну, прадпрымальніцкіх саюзаў і асацыяцый, цэнтраў падтрымкі прадпрымальніцтва і бізнэс-інкубатараў.

Міжнародны вопыт развіцця франчайзінгу быў прадстаўлены прадстаўніком Саюза франчайзінгавых прадпрыемстваў Германіі, дырэктарам па франчайзінгу кампаніі «Райсвольф», а таксама выканаўчым дырэктарам Расійскай асацыяцыі франчайзiнгу.

Вынікі абмеркавання паказалі, што для Беларусі франчайзінг з'яўляецца рэзервам не толькі колькаснага росту прадпрымальніцкага сектара, але і павышэння якасці бізнэсу, магчымасцяў інтэграцыі яго суб'ектаў у сістэму міжнародных эканамічных сувязяў.

Адзіная эканамічная прастора з Расіяй і Казахстанам, нізкі ўзровень карупцыі, а таксама наяўнасць падрыхтаваных кадраў адкрываюць шырокія магчымасці для актыўнага развіцця франчайзінгавых стасункаў, у тым ліку з замежнымі партнёрамі.

Асноўнымі прычынамі нізкага ўзроўню развіцця франчайзінгавых стасункаў у нашай краіне з'яўляюцца:

1. Рэгуляванне дадзеных праваадносін мноствам нарматыўных прававых актаў. Так, асноўным дакументам, які вызначае прававы статус суб'ектаў дадзеных праваадносін, з'яўляецца Грамадзянскі Кодэкс. Акрамя нормаў Грамадзянскага Кодэкса, дагавор франчайзiнгу, у частцы перадачы правоў на аб'екты інтэлектуальнай уласнасці, рэгулюецца Законам Рэспублікі Беларусь "Аб таварных знаках і знаках абслугоўвання», Законам Рэспублікі Беларусь "Аб патэнтах на вынаходствы, карысныя мадэлі, прамысловыя ўзоры", Пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 21 сакавіка 2009 г. № 346 "Аб рэгістрацыі ліцэнзійных дагавораў, дагавораў саступкі, дагавораў закладу правоў на аб'екты права прамысловай уласнасці і дамоваў комплекснай прадпрымальнiцкай лiцэнзii (франчайзiнгу)» і іншымі нарматыўнымі прававымі актамі.

2. Значныя фінансавыя і часавыя выдаткі на афармленне франчайзиновых адносін. Дагавор франчайзiнгу падлягае рэгістрацыі ў Нацыянальным цэнтры інтэлектуальнай уласнасці Рэспублікі Беларусь. Незарэгістраваны дамова лічыцца несапраўднай. Гэта патрабуе наяўнасці дадатковых асобнікаў дагавора, а таксама выплаты пошліны. Акрамя таго, тэрмін рэгістрацыі дагавора можа шматразова перавысіць тэрмін рэгістрацыі самой камерцыйнай арганізацыі.

3. Складанасць і шматграннасць дагавора комплекснай прадпрымальніцкай ліцэнзіі, які вызначае прававы статус суб'ектаў франчайзінгавых праваадносін, умовы забеспячэння узаемных правоў і абавязкаў праваўладальніка і карыстальніка. Падрыхтоўка дагавора, які дакументальна пацвярджае факт камерцыйнага выкарыстання праваўладальнікам аб'ектаў інтэлектуальнай уласнасці, даходаў ад інтэлектуальнай уласнасці, і зніжае рызыку нядобрасумленнай канкурэнцыі, а таксама вырашае іншыя найважнейшыя праблемы, звязаныя з адносінамі франчайзiнгу, патрабуе спецыяльных навыкаў і ведаў.

Гэта спарадзіла практыку сыходу ад выкарыстання прававой мадэлі франчайзінгу і заключэння шэрагу асобных дагавораў (напрыклад, дылерскі, даручэнні, пазыкі, ліцэнзійны, продажу, лізінгу і інш.)

Акрамя прававых праблем, развіццё франчайзiнгу ў Беларусі стрымліваецца таксама такімі фактарамі, як:

  • нізкая дасведчанасць суб'ектаў гаспадарання аб прынцыпах дзейнасці франчайзінгавай сетак;
  • неразвітасць сістэмы даступнага крэдытавання франчайзінгу;
  • недахоп інфармацыйнай падтрымкі і навучальных праграм па пытаннях франчайзінгу;
  • адсутнасць (да нядаўняга часу) прадпрымальніцкіх арганізацый, якія займаюцца праблемамі развіцця і прасоўвання франчайзінгу на тэрыторыі краіны.

На думку удзельнікаў «круглага стала» для прасоўвання франчайзiнгу ў Беларусі неабходна наступнае:

· Правядзенне для прадпрымальнікаў і суб'ектаў інфраструктуры падтрымкі малога прадпрымальніцтва рэгулярных практычных семінараў па пытаннях арганізацыі і функцыянавання бізнэсу на ўмовах комплекснай прадпрымальніцкай ліцэнзіі;

· Распрацоўка і выданне практычных дапаможнікаў і метадычных матэрыялаў па выкарыстанні франчайзiнгу ў прадпрымальніцкай дзейнасці;

· Арганізацыя і правядзенне трэнінгаў па падрыхтоўцы кансультантаў па ўжыванні франчайзiнгу ў прадпрымальніцкай дзейнасці;

· Стварэнне базе дзеючых ЦПП і ІМП цэнтраў прававога кансалтынгу і юрыдычнай дапамогі па ўжыванні франчайзiнгу, фарміраванне нацыянальнай франчайзінгавай сеткі;

· Арганізацыя спецыялізаваных кірмашоў франчайзінгу з удзелам вядучых замежных фірмаў.

Стварэнне ўмоў для развіцця франчайзінгу надасць імпульс дынаміцы сектара малога бізнэсу, удасканаленню яго галіновай структуры і развіццю інавацыйнага патэнцыялу; прывядзе да ўдасканалення арганізацыі кіравання, укараненню тэхнічных патрабаванняў і міжнародных стандартаў, што ў выніку дасць магчымасць забяспечыць сусветны ўзровень якасці прадукцыі і паслуг.

У сувязі з гэтым Саветам падрыхтаваны і прадстаўлены ў Міністэрства эканомікі адпаведныя прапановы да праекту Праграмы дзяржаўнай падтрымкі малога і сярэдняга прадпрымальніцтва на 2013-2015 гады.

Акрамя таго, у мэтах азнаямлення прадстаўнікоў органаў дзяржаўнага кіравання, прадпрымальніцкіх саюзаў, суб'ектаў інфраструктуры падтрымкі малога прадпрымальніцтва і прыватнага бізнэсу з практыкай прымянення франчайзiнгу ў суседніх краінах, яго перавагамі і недахопамі, механізмамі ўкаранення і развіцця Саветам падрыхтавана і выдадзены навукова-практычны дапаможнік «Франчайзінг: мультыплікацыя паспяховага бізнэсу».

мероприятияархив